mcm mane kalau tegur , tapi org tu marah ?

assalamualaikum , peace !

dari pagi bawa ke malam pegi petang sampai malam blik , aku fikir je benda ni . org kata kalau kita nampak sesuatu kesalahan yg seharusnya ditegur depan mata kita , kita kena tegur . aku pikir tiga kemungkinan je kalau situasi macam ni jadi kt aku ;

1- aku tegur , tapi lepas tu org yg ditegur tu akan sentap , touching , buat muka , ckp ckp belakang pasal aku tegur dia

2- aku tegur , org tu terima dan dia ambil teguran aku utk ubah diri dia jadi yg lebih baik

3- aku tutup mata seolah olah takde ape yg jadi sedangkan aku rasa adalah tanggungjawab aku utk menegur tapi takut bermasam muka hanya sebab teguran aku yg berasas .


so people , what do you think huhh ? mmg niat aku dari dulu sampai sekarang nk menegur , aku tau aku pun tak baik mana nk menegur org sebab aku pun manusia biasa yg banyak lagi perlu diperbaiki dlm diri . tapi aku sedang cuba mengubah diri ke arah kebaikan dan salah satu perkara yg  boleh mendorong aku ke arah tu adalah dengan korang semua , kita bersama sama pergi ke arah itu :) bila aku menegur , itu tanggungjawab aku dan tanggungjawab korg adalah utk menegur kesilapan aku . andai kita semua boleh jadi mcm yg no 2 tu , insyaAllah , hidup kau , aku , kita semua akan lebih gembira sebab kita sama sama mengubah yg buruk kpd baik , mengubah yg baik kepada yg lebih baik , dan mengubah yg lebih baik menjadi terbaik :)

No comments:

Post a Comment