saya pelik ..

ye betul betul , benda ni dari dulu dah aku pelik sebenarnya .. meh aku bagitau apa yg aku dok pelik ni ..

korg biasa tak tengok match bola luar negara ? mcm EPL ke , korg perasan tak penonton2 yang ada dekat stadium time match tu punya la ramai macam semut dah .. apa yang aku selalu nampak , penduduk negara lain , negara negara eropah la khususnya , diorg sgt sgt support team bola tempatan diorg , even yang lawan tu hanya kelab kelab kecil and tak terkenal sangat tapi still penonton yg dtg tengok perlawanan tu tak cukup satu stadium . padahal yang lawan tu bukan MU , chelsea , arsenal semua tu , hanya kelab kelab bola sepak kecil kecilan dan masih belum terkenal .. it shows us , yang diorg ni ada semangat nak sokong kelab bola sepak tempatan dan berbangga dengan negara and tempat mereka lahir :) mereka agung agungkan pemain pemain kelab tempat mereka sendiri dari agungkan kelab bola sepak yang lain , its a good spirit actually :)


lain pulak situasi dia dekat negara kita , cuba kita sendiri . katakan la malam ni ada match pahang lawan kedah , saing pula dgn match MU lwn chelsea , korg prefer tgk yg mane ? kalau kate tgk match pahang dgn kedah tu nmpak sgt ler kome tu bohong , aku rasa 90% akan tgk MU lwn chelsea tu . dan korg akan nampak beza penonton di stadium negara kita kalau ada perlawanan bola , janga kata nak penuh satu stadium , rasanya setengah stadium tu pun tak sampai . kenapa ? kenapa kita tak berminat nak tonton perlawanan yang melibatkan negeri dalam negara kita sendiri ? kenapa kita tiada semangat macam peminat bola sepak luar negara yang still bagi sokongan kepada kelab2 bola tempatan mereka walau hanya kelab bola yang kecil ? sebab kita berfikiran yang bola sepak tempatan tak sehebat bola sepak luar negara *aku tau , org selalu cakap , kdg2 aku pun sama , haha * tapi , kalau kita sokong pemain pemain tu mesti lagi semangat nak main and prestasi diorg pun mesti meningkat sekaligus naikkan nama Malaysia juga kan ? haaaa !

so kesimpulan yang tak tersimpul simpul ni , hehehe .. kita kena la tunjuk support utk team bola tempatan , it doesn't mean kita tak boleh dh tengok perlawanan bola negara luar , tapi apa kata kita naikkan nama kelab bola negara sendiri so mana tahu nanti bola sepak negara Malaysia ni dah boleh berdiri sama tinggi dengan kelab bolak sepak antarabangsa .. kita dah berjaya satu langkah bila kelab bola sepak Malaysia berjaya menang piala Suzuki AFF .. satu pencapaian yang  patut kita banggakan :)


renung renungkan dan selamat membaca :DD

No comments:

Post a Comment